Svar på Lars Cornells insändare, Västerviks-Tidningen den 8 augusti.
Det förekommer en hel del konstig argumentation i spåren av klimatdebatten. I artikeln i Västerviks-Tidningen försöker Lars Cornell angripa miljöpartiets trovärdighet genom att föra fram två påståenden som han hänger fram utan sammanhang. Det är för det första att flygets energieffektivitet per kilometer och passagerare är jämförbara med tågets, dels att ingrepp mot lastbilstrafiken "förmodligen" inte minskar några koldioxidutsläpp.
När det gäller flyget så finns det tre faktorer som Cornell inte nämner. Den första är att flygets klimatpåverkan är i genomsnitt tre gånger så stor som koldioxideffekten på marken. Detta eftersom flyget också ger upphov till andra gaser än koldioxid och eftersom flyget befinner sig just på hög höjd. Det går alltså inte att bara mäta den koldioxid ett flygplan ger upphov till och jämföra med utsläppen från en bil eller ett kolkraftverk.
Det andra är att vi flyger längre sträckor än vi åker tåg och att vi gör det i relativt sett mindre angelägna ärenden. Vi måste minska på massturismen kors och tvärs över jorden helt enkelt för att utsläppen blir för stora i förhållande till den nytta dessa resor gör. Det är av den anledningen vi inte vill att flyget och industrin ska ingå i samma handel med utsläppsrätter eftersom vi inte bör flyga på semester för de utsläppsrätter vi behöver till industrin.
Det tredje är att det mycket av flyget inom Sverige sker med halv- eller heltomma flygplan till och från små orter. Detta beror på att många små städer subventionerar sitt flyg med stora summor. I realiteten är i princip allt flyg söder om Sundsvall onödigt. Det är bara flyg till och från Norrland och Gotland som ger en tidsvinst som motiverar kostnaden i pengar och för miljön.
Slutligen: Lastbilstrafiken står för nästan hela ökningen av koldioxidutsläpp inom transportsektorn. Samtidigt har inte mängden transporterat gods ökat. En av orsakerna till detta är att priset på transporter är så lågt att lastbilarna i princip används som rullande lager.
Transportsektorn som helhet står för 20 miljoner ton koldioxid, det är 40% av Sveriges utsläpp. Ändå finns det människor som är beredda att säga om varje bil, varje lastbil och varje flygplan att inte just den ska behöva minska sina utsläpp. Om alla människor i väst resonerar så, så kommer utsläppen att fortsätta att öka. Det vi kan göra är att försöka utforma regler, ekonomiska styrmedel och lagar som låter marknaden styra minskningarna dit där de är effektivast. |