2013–2025 var Thomas styrelseledamot i Resenärerna och dess föregångare Resenärsforum. Sedan årsmötet 2025 har han varit ständigt adjungerad till styrelsen. I styrelsearbetet har Thomas bidragit med många förslag och stor sakkunskap baserad på flera årtionden som yrkesverksam inom kollektivtrafiken.
Under sina tidigaste år arbetade han med Värmdöbussarna och kunde som en aktiv konduktör vara behjälplig för resenärerna. Under ett antal år var Kurt och Thomas kollegor inom SJ persontrafik.
1994–2005 arbetade Thomas med kollektivtrafik i Gästrikland där han bland annat startade X-tåget. Sedan följde tio år med Upptåget och annan kollektivtrafik i Uppsala län där han slutade som planeringschef 2005.
Thomas hann också med några år för SL och affärsutveckling för Stockholms Spårvägar. I det stora projektet med att påverka stationernas utformning gjorde Thomas stora insatser tillsammans med Olle Ek vid besök på ett stort antal platser runtom i Sverige.
Thomas var rättfram och ingen kunde missta sig på hans djupa engagemang för kollektivtrafik. Vi är tacksamma för att få ha samarbetat med Thomas och kommer att sakna honom i det fortsatta arbetet.